Vragen van de assistente aan de telefoon
De assistente zal altijd vragen wat de reden van het spreekuurbezoek is. Dit doet ze om te kunnen inschatten hoe snel iemand gezien moet worden of om de mogelijkheid van een telefonisch consult te kunnen beoordelen. Ook kan het zijn dat zij u een zelfzorgadvies kan geven. Onze assistentes zijn opgeleid en getraind om zelfstandig adviezen te geven waar dat kan. Zij kan eventueel ook nog overleggen met een arts. Afhankelijk van de ingangsklacht kan er worden besloten u een afspraak aan te bieden op het spreekuur, een telefonisch consult een visite of adviezen om meteen thuis mee te starten.
Nadenken over de volgende vragen kan u helpen om zo goed mogelijk van de hulp van uw huisarts gebruik te maken.
1. Wat is de klacht of het probleem?
– Sinds wanneer speelt dit probleem? – Wat zijn de verschijnselen? – Wat voor last heeft u ervan?
2. Maakt u zich ongerust over uw klacht?
– Wat spookt er misschien door uw hoofd? – Heeft u zelf enig idee wat de oorzaak is?
3. Wat is uw hulpvraag?
– Wilt u een behandeling? – Wilt u informatie? – Wilt u verder onderzoek?- Wilt u uitleg /geruststelling?- Wilt u iets anders? Zo ja, wat?
Zeg vooral alles tegen uw huisarts en alle andere zorgverleners in de praktijk wat van belang kan zijn voor een goed antwoord op uw vragen!